Czy koszty związane z przeprowadzeniem audytu można zaliczyć do kosztów ogółem oraz jakie dokumenty potwierdzają ich wykonanie?
Odpowiedź: Zgodnie z pkt. 5.1 art.5 Ustawy Ukrainy Nr 334 (dalej – Ustawa Nr 334) przewidziano, że za koszty ogółem uważa się koszty produkcji i obrotu – dowolne koszty płatnika podatku w formie gotówkowej lub bezgotówkowej, ponoszonych w formie rekompensaty za wartość towarów (prac, usług) nabywanych (wytwarzanych) przez takiego płatnika w celu ich wykorzystania we własnej działalności gospodarczej.
Koszty związane z przeprowadzeniem audytu zalicza się do składników kosztów ogółem płatnika podatku w oparciu o pkt.5.4.2 pkt.5.4 art.5 Ustawy Nr 334.
Podstawą do zaliczenia takich kosztów do składników kosztów ogółem jest sporządzenie dokumentów potwierdzających, których zgodnie z zasadami prowadzenia ewidencji podatkowej posiadanie i przechowywanie jest obowiązkowe .
Po pierwsze , płatnik podatku (zamawiający) i firma audytorska (audytor) zawierają umowę w której zgodnie z art.17 Ustawy Nr 3125 przewiduje się m.in. termin kontroli, zakres usług audytora, wysokość i warunki wynagrodzenia, odpowiedzialność stron itp.
Dokumentami potwierdzającymi wykonanie usług przez audytora jest opinia, dokument sporządzony zgodnie ze standardami audytu oraz przewidujący dla określonych odbiorców odpowiedź co do zgodności sporządzonych sprawozdań finansowych lub inną informację wykorzystywaną przez sporządzającego.
Państwowa Inspekcja Podatkowa