Czy do kosztów całkowitych wlicza się opłaty za rezerwacje miejsc w hotelach?
Odpowiedź: Zgodnie z ppkt. 5.4.8 pkt. 5.4 art. 5 Ustawy Ukrainy "O opodatkowaniu dochodu przedsiębiorstw" w skład kosztów całkowitych wlicza się, koszty poniesione w związku z wyjazdem służbowym osób fizycznych, które przebywają (pozostają) w stosunku pracy z takim płatnikiem podatku lub należą do kierownictwa płatnika podatku, w granicach kosztów faktycznie pniesionych przez osobę, która została oddelegowana, w tym: przejazd (włączając przewóz bagażu) do i z miejsca spotkania służbowego, opłatę kosztu (wartości) pobytu w hotelach (motelach), koszty wyżywienia i innych usług (pranie, czyszczenie, reperacja i prasowanie odzieży, obuwia czy bielizny), wynajecie innych pomieszczeń mieszkalnych, rachunki telefoniczne, sporządzenie paszportów, zezwoleń na wjazd (wiz), obowiązkowego ubezpieczenia, kosztów ustnych oraz pisemnych tłumaczeń, innych potwierdzonych kosztów, związanych z regułami (zasadami) wjazdu oraz pobytu w miejscu spotkania służbowego, wliczając wszelakie opłaty oraz podatki, które zostały uiszczone w związku z tymi kosztami
Ponieważ ppkt 5.4.8 pkt 5.4 art 5 Ustawy "O opodatkowaniu dochodu przedsiębiorstw" zawiera wyczerpującą listę kosztów na wyjazdy służbowe osób fizycznych, które mogą być wliczone do kosztów całkowitych przedsiębiorstwa, a kosztów opłaty za rezerwację miejsca w hotelach w tej liście nie uwzględniono, to takie koszty nie podlegają wliczeniu do kosztów całkowitych.
![]() |
![]() |