20-03-2022
.....................................

Pomoc prawna

dla obywateli Ukrainy oraz...


14-03-2022
.....................................

Nowy początek

Nowa siedziba nowe otwarcie


04-06-2019
.....................................

Bank nie wypłaci gotówki

bez dokumentów potwierdzających...


30-05-2019
.....................................

Spółki z o.o. na Ukrainie

Od 17 czerwca 2018 roku obowiązuje...


15-05-2019
.....................................

Nowa siedziba

Szanowni Państwo Uprzejmie...


21-02-2019
.....................................

Zmiana strony w zobowiązaniu

nie zmienia zasad obliczania i biegu...




Aktualności




Login
Hasło

Przypomnij hasło | Rejestracja



Czy księgowego można (17-05-2014)


Czy księgowego można pociągnąć do odpowiedzialności  karnej?

Księgowego wykonującego zadania organizacyjne, dyspozycyjne lub administracyjno – gospodarcze uważa się za osobę funkcyjną i może być pociągnięty do odpowiedzialności administracyjnej, bądź karnej.

Ministerstwo Sprawiedliwości Ukrainy w piśmie Nr 630-0-2-13/11, z dnia 30.10.2013 wyjaśnia: za umyślne uchylanie się od spłaty podatków i opłat przez osobę funkcyjną przedsiębiorstwa lub osobę prowadzącą działalność bez tworzenia osoby prawnej lub dowolnie inną osobę zobowiązaną do ich spłaty przewidziano odpowiedzialność.

Zgodnie z art.18 Kodeksu Karnego Ukrainy za osobę funkcyjną uważa się osoby stale, czasowo lub na podstawie specjalnego pełnomocnictwa wykonują zadania przedstawicieli władzy, bądź samorządu miejscowego, a także stale lub czasowo zajmują w organach władzy państwowej, samorządu miejscowego, w przedsiębiorstwach, instytucjach, organizacjach stanowiska związane z wykonywaniem zadań organizacyjnych,  dyspozycyjnych, bądź administracyjno – gospodarczych.

Odpowiedzialność za naruszenie prawa administracyjnego w obszarze finansów i działalności przedsiębiorczej przewidziano w Tytule 12 Części szczegółowej Rozdział II Kodeksu o wykroczeniach administracyjnych.

Przy czym, głównym kryterium zaliczenia osoby do osób funkcyjnych jest wykonywanie przez nią zadań organizacyjno – dyspozycyjnych, bądź administracyjno – gospodarczych.

Za obowiązki organizacyjno – dyspozycyjne uważa się obowiązki dotyczące zarządzania w przemyśle, przewidziane w umowie zespołowej, w zakresie prac, działalności produkcyjnej poszczególnych pracowników w przedsiębiorstwie, instytucji, bądź organizacji niezależnie od formy własności.

Zadania takie co do zasady wykonują szefowie , ich zastępcy, kierownicy jednostek strukturalnych, ich zastępcy, osoby kierujące pracami (majstrowie, brygadziści, itp.) ministerstw, innych organów centralnych władzy wykonawczej, przedsiębiorstw państwowych, spółdzielczych, bądź prywatnych ,

Za obowiązki administracyjno – gospodarcze uważa się obowiązki związane z kierowaniem lub dysponowaniem majątkiem państwowym, spółdzielczym, prywatnym (wprowadzanie zasad przechowywania, przetwarzania, sprzedaży, zabezpieczenia kontroli operacji itp.).

Powyższe pełnomocnictwa w różnym zakresie wykonywane są przez osoby  zajmujące się planowaniem, pracowników służb zaopatrzenia, wydziałów finansowych, składów, magazynów, sklepów, ich zastępców, kierowników wydziałów przedsiębiorstw, rewidenci i osoby kontrolujące itp.

W postanowieniu Plenum Wyższego Sądu Ukrainy „O praktyce sądowej w sprawie o łapówkarstwo” Nr 5, z dnia 26.04.2002 przewidziano, że osoba jest osobą funkcyjną, nie tylko, gdy wykonuje odpowiednie zadania, bądź obowiązki stale, lecz i wówczas, gdy wykonuje ich czasowo lub w oparciu o specjalne pełnomocnictwa pod warunkiem, że zaznaczone zadania, bądź obowiązki powierzone są jej przez upoważniony organ lub służbę.

Pracownicy przedsiębiorstw, instytucji, organizacji wykonują zadania  zawodowo (adwokat, lekarz, nauczyciel itp.), produkcyjne (np. kierowca) lub techniczne (np. ochroniarz) mogą być uznane za osoby funkcyjne wyłącznie pod warunkiem, że wraz z powyższymi zadaniami wykonują również obowiązki organizacyjno – dyspozycyjne, bądź administracyjno – gospodarcze.

Przy czym, Ministerstwo Sprawiedliwości podkreśla, że wyjaśnienia dotyczące stosowania prawa w części dotyczącej rozstrzygania spraw odpowiedniej jurysdykcji sądowej z zastosowaniem ogólnej praktyki posiadają wyłącznie charakter rekomendacji.



Powrót Wszystkie Aktualności