Jakie konsekwencje ponosi płatnik podatków w przypadku zaginięcia, uszkodzenia lub opóźnienia doręczenia wysyłanej pocztą sprawozdawczości podatkowej?
Odpowiedź: Zgodnie z wymogami ppkt. 4.1.7 pkt. 4.1 art. 4 Ustawy Ukrainy Nr 2181-III „O zasadach regulowania zobowiązań wobec budżetów oraz państwowych funduszy celowych przez płatnika podatku” z dnia 21.12.2000 (wraz ze zmianami oraz uzupełnieniami) płatnik podatku, w terminie nie przekraczającym 10-ciu dni przed zakończeniem granicznego terminu złożenia deklaracji, posiada prawo przesłania deklaracji (rozliczenia) w oparciu o ppkt. 4.1.4 niniejszego pkt. na adres organu podatkowego pocztą za potwierdzeniem odbioru.
W przypadku zaginięcia lub uszkodzenia przesyłki pocztowej, bądź opóźnienia jej doręczenia do organu kontrolującego, odpowiedzialność za niezłożenie lub nieterminowe złożenie deklaracji podatkowej ponosi operator łączności pocztowej, w trybie przewidzianym prawem, przy czym zwalnia się płatnika podatku od wszelkiej odpowiedzialności za niezłożenie lub nieterminowe złożenie deklaracji podatkowej.
Płatnik podatków, w terminie 5-ciu dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia o zaginięciu lub uszkodzeniu przesyłki pocztowej, zobowiązany jest do przesłania pocztą lub do dostarczenia osobiście (zgodnie z wyborem) do organu kontrolującego 2-giego egz. deklaracji podatkowej.
Zasady sporządzania odpowiednich przesyłek pocztowych, a także regulacje ich obiegu określa Gabinet Ministrów Ukrainy.
Niezależnie od faktu zaginięcia lub uszkodzenia przesyłki pocztowej, bądź opóźnienia jej doręczenia płatnik podatków zobowiązany jest do samodzielnej spłaty wartości zobowiązania podatkowego wskazanego w takiej deklaracji podatkowej, w terminach określonych w pkt.5.3 art.5 niniejszej Ustawy.
Państwowa Administracja Podatkowa m. Kijów
![]() |
![]() |