20-03-2022
.....................................

Pomoc prawna

dla obywateli Ukrainy oraz...


14-03-2022
.....................................

Nowy początek

Nowa siedziba nowe otwarcie


04-06-2019
.....................................

Bank nie wypłaci gotówki

bez dokumentów potwierdzających...


30-05-2019
.....................................

Spółki z o.o. na Ukrainie

Od 17 czerwca 2018 roku obowiązuje...


15-05-2019
.....................................

Nowa siedziba

Szanowni Państwo Uprzejmie...


21-02-2019
.....................................

Zmiana strony w zobowiązaniu

nie zmienia zasad obliczania i biegu...




Aktualności




Login
Hasło

Przypomnij hasło | Rejestracja



Rejestr praw własności (07-09-2011)


Rejestr praw własności na majątku nieruchomym

Prawo Ukrainy przewiduje, że właściciel posiadający zamiar dokonać czynności prawnej związanej z nieruchomością położoną na gruncie zobowiązany jest do złożenia notariuszowi wyciągu z Rejestru praw własności do nieruchomości (dalej - Rejestr praw) prowadzony przez Biura Inwentaryzacji Technicznej.

Rejestr praw własności do nieruchomości jest jedynym informacyjnym systemem zawierającym dane o zarejestrowanych prawach, podmiotach praw, obiektach majątku nieruchomego i niezakończonych budów ( dalej - obiekty prawa podlegające rejestracji państwowej). prawnie określone dokumenty i dokumenty na podstawie których dokonana została rejestracja państwowa praw własności do obiektów niezakończonych.

Wyciąg - to jedna z form udzielania informacji z Rejestru praw.

Zasady udzielania informacji z Rejestru praw regulowane są w Rozdziale VII Czasowego rozporządzenia o zasadach rejestracji państwowej praw własności i innych praw rzeczowych na majątek nieruchomy, zatwierdzonego nakazem Ministerstwa Sprawiedliwości Ukrainy Nr 7/5 , z dnia 07.02,2002 (w redakcji nakazu Ministerstwa Sprawiedliwości Ukrainy Nr 1692/ 5 , z dnia 28.07.2010, zarejestrowanego w MSU, Nr 157/6445 , z dnia 18.02.2002 ( dalej Rozporządzenie).

Zgodnie z ppkt. 4.5. Zasad prowadzenia Rejestru praw własności do nieruchomości, zatwierdzonych nakazem MSU, Nr 7/5 z dnia 28.01.2003 (wraz ze zmianami i uzupełnieniami) przewidziano , że wyciąg z Rejestru praw tworzony jest na podstawie zapisów z Rejestru praw.

W razie braku wymaganych informacji w Rejestrze praw prawo przewiduje tworzenie wyciągu na podstawie informacji zawartych w sprawie rejestracyjnej (aktach rejestracyjnych).

W pkt. 7.9 Rozporządzenia przewidziano, że wyciąg z Rejestru praw zawiera:

-dzień wydania i numer wyciągu z Rejestru praw;

- numer rejestracyjny obiektu;

- typ ( przeznaczenie) obiektu, prawa podlegające rejestracji państwowej (budynek mieszkalny, mieszkanie, pomieszczenie, obiekt niezakończony itp);

- adres (siedziba) obiektu , prawa podlegające rejestracji państwowej;

- informacje o właścicielu ( właścicielach);

- podstawy powstania, przejścia, bądź zawieszenia praw własności;

- formę własności;

- rodzaj wspólnej własności i wysokości udziałów w przypadku, gdy majątek należy do wspólnej częściowej własności;

- informacje o nabywcy (nabywcach) prawnych;

- podstawy powstania, przejścia, bądź zawieszenia prawa rzeczowego;

- treść i opis prawa rzeczowego;

- termin ważności prawa rzeczowego;

- opis obiektu, prawa podlegające rejestracji państwowej ( informacje o budynkach, wiatach, ich częściach, obiektach w budowie, nazwa, ogólna i mieszkalna powierzchnia, powierzchnia gruntu ( w razie posiadania takiej informacji), materiały ścian itp.) tworzone w wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji echnicznej takigo obiektu;

- wartość obiektu , prawa podlegające rejestracji określane wg stanu na dzień przeprowadzenia inwentaryzacji takiego obiektu;

- szczególne informacje od rejestratora Biura Inwentaryzacji Technicznej ( informacje o zajęciu, zastawie podatkowym, samowoli budowlanej itp);

- termin ważności wyciągu z Rejestru praw;

- nazwisko, imię, imię ojca i podpis rejestratora Biura;

- nazwisko, imię, imię ojca i podpis kierownika Biura lub upoważnionej przez niego osoby.

Zaznaczony wyciąg wydawany jest na odpowiednim formularzu wraz z pieczątką Biura  Inwenatryzacji Technicznej.

Wyciąg ma zawierać aktualną informację o obiekcie majątku nieruchomego, a opis obiektu tworzony jest wg danych inwentaryzacji technicznej tego obiektu w pkt. 7.6 Rozporządzenia przewidziano, że wydanie wyciągu z Rejestru praw poprzedzone jest przeprowadzeniem technicznej inwentaryzacji obiektu, do którego prawa podlegają rejestracji państwowej, poza wydaniem wyciągu z Rejestru praw w razie odrzucenia praw własności, bądź innego prawa do majątku nieruchomego.

Przy czym, zgodnie z zasadami Rozporządzenia, inwentaryzacja techniczna obiektu, prawa którego podlegają rejestracji państwowej przeprowadzana jest przez to Biuro Inwentaryzacji Technicznej które prowadzi działalność na obszarze, gdzie znajduje się taki obiekt.

W przypadku, gdy w wyniku przeprowadzenia inwentaryzacji technicznej obiektu, którego prawa podlegają rejestracji państwowej zmieniają się dane o obiekcie lub jego części, rejestrator biura dokonuje zapisu o takim obiekcie.

Dostęp do wyciągu z Rejestru Praw

Zgodnie z ust.3 art. 11 Ustawy Ukrainy " O informacji" każdemu zabezpiecza się dostęp do informacji dotyczącej osoby, poza przypadkami przewidzianymi prawem.

Przy czym, w ust.2 art.21 w/w Ustawy przewidziano, że informacja o osobie fizycznej, a także informacja z ograniczonym dostępem dla osób fizycznych lub prawnych, nie dotyczy podmiotów posiadających pełnomocnictwa.

Informacja poufna może być udostępniona na życzenie ( po uzyskaniu zgody) przez odpowiednią osobę wg wskazanych przez nią zasad zgodnie z przewidzianymi warunkami, a także w przypadkach uznania jej prawem za poufną.

Stosunki związane z prawną procedurą poufności informacji regulowane są prawem.

W ppkt.7.1.1 pkt.7.1 Rozporządzenia przewidziano, że prawo do otrzymania wyciągu z Rejestru praw posiadają:

- właściciel (właściciele) obiektu , prawa do którego podlegają rejestracji państwowej lub upoważniona przez nich osoba;

- użytkownik prawny majątku nieruchomego lub upoważniona przez niego osoba;

- spadkobierca (następca prawny - dla osób prawnych) lub upoważnione przez nich osoby.

Osoba, zainteresowana otrzymaniem wyciągu z Rejestru praw składa do Biura wniosek wg wzoru określonego w załączniku Nr 13 do Rozporządzenia.

Rozporządzenie przewiduje, że w czasie składania wniosku o wydanie wyciągu z Rejestru praw osoba fizyczna powinna przedstawić paszport lub inny dokument uniemożliwiający powstanie jakiekolwiek podejrzeń co do osoby, a w razie złożenia wniosku przez przedstawiciela osoby prawnej czy fizycznej - paszport lub inny dokument uniemożliwiający powstanie jakichkolwiek podejrzeń co do tej osoby i dokument potwierdzający jej uprawnienia do podejmowania działań w imieniu takich osób.

W przypadku przewidzianym prawem przedstawiciel zagranicznej osoby przedstawia dokumenty zalegalizowane wg zasad przewidzianych prawem.

W przypadku, gdy wyciąg pobierany jest do sporządzenia spadku, to wydawany jest spadkobiercom na podstawie pisemnego wniosku notariusza.

Opłaty za wydanie wyciągu z Rejestru praw.

Za wydanie wyciągu z rejestru praw pobierana jest opłata określona przez Ministerstwo Sprawiedliwości Ukrainy ( pkt. 9.2 Rozporządzenia - 72 hrywien 25 kopiejek)

Poza w/w opłatą, zainteresowana osoba pokrywa koszty związane z przeprowadzeniem inwentaryzacji poprzedzającej wydanie wyciągu z Rejestru praw ( wysokość opłaty określa organ władzy wykonawczej).

Podstawy odmowy wydania wyciągu określa pkt. 7.11 Rozporządzenia. Do nich zalicza się brak u wnioskodawcy prawa do otrzymania tych informacji z rejestru zawartych we wniosku i niezłożenie przez wnioskodawcę dokumentu potwierdzającego wniesienie opłat.

Wyciąg wydawany (lub odmowa) jest w terminie 14 dni roboczych od dnia przyjęcia wniosku.

Należy podkreślić, że rejestracja praw własności wg zasad przewidzianych w Rozporządzeniu wchodzi w życie z dniem  01.01.2012 roku.

Od nowego roku wprowadzany jest system rejestracji państwowej praw rzeczowych zgodnie z Ustawą Ukrainy "O wniesieniu zmian do Ustawy Ukrainy " O państwowej rejestracji praw rzeczowych do majątku nieruchomego i ich ograniczeń" oraz innych aktów prawnych Ukrainy".

Zasady wydawania wyciągów z Rejestru państwowego praw rzeczowych do majątku nieruchomego wchodzi w życie z dniem 01.01.2012, Postanowienie Gabinetu Ministrów Ukrainy Nr 703, z dnia 22.06.2011.

Ministerstwo Sprawiedliwości Ukrainy

O.W.Małomuż



Powrót Wszystkie Aktualności