Rejestr praw własności na majątku nieruchomym |
Prawo Ukrainy przewiduje, że właściciel posiadający zamiar dokonać czynności prawnej związanej z nieruchomością położoną na gruncie zobowiązany jest do złożenia notariuszowi wyciągu z Rejestru praw własności do nieruchomości (dalej - Rejestr praw) prowadzony przez Biura Inwentaryzacji Technicznej.
Rejestr praw własności do nieruchomości jest jedynym informacyjnym systemem zawierającym dane o zarejestrowanych prawach, podmiotach praw, obiektach majątku nieruchomego i niezakończonych budów ( dalej - obiekty prawa podlegające rejestracji państwowej). prawnie określone dokumenty i dokumenty na podstawie których dokonana została rejestracja państwowa praw własności do obiektów niezakończonych.
Wyciąg - to jedna z form udzielania informacji z Rejestru praw.
Zasady udzielania informacji z Rejestru praw regulowane są w Rozdziale VII Czasowego rozporządzenia o zasadach rejestracji państwowej praw własności i innych praw rzeczowych na majątek nieruchomy, zatwierdzonego nakazem Ministerstwa Sprawiedliwości Ukrainy Nr 7/5 , z dnia 07.02,2002 (w redakcji nakazu Ministerstwa Sprawiedliwości Ukrainy Nr 1692/ 5 , z dnia 28.07.2010, zarejestrowanego w MSU, Nr 157/6445 , z dnia 18.02.2002 ( dalej Rozporządzenie).
Zgodnie z ppkt. 4.5. Zasad prowadzenia Rejestru praw własności do nieruchomości, zatwierdzonych nakazem MSU, Nr 7/5 z dnia 28.01.2003 (wraz ze zmianami i uzupełnieniami) przewidziano , że wyciąg z Rejestru praw tworzony jest na podstawie zapisów z Rejestru praw.
W razie braku wymaganych informacji w Rejestrze praw prawo przewiduje tworzenie wyciągu na podstawie informacji zawartych w sprawie rejestracyjnej (aktach rejestracyjnych).
W pkt. 7.9 Rozporządzenia przewidziano, że wyciąg z Rejestru praw zawiera:
-dzień wydania i numer wyciągu z Rejestru praw;
- numer rejestracyjny obiektu;
- typ ( przeznaczenie) obiektu, prawa podlegające rejestracji państwowej (budynek mieszkalny, mieszkanie, pomieszczenie, obiekt niezakończony itp);
- adres (siedziba) obiektu , prawa podlegające rejestracji państwowej;
- informacje o właścicielu ( właścicielach);
- podstawy powstania, przejścia, bądź zawieszenia praw własności;
- formę własności;
- rodzaj wspólnej własności i wysokości udziałów w przypadku, gdy majątek należy do wspólnej częściowej własności;
- informacje o nabywcy (nabywcach) prawnych;
- podstawy powstania, przejścia, bądź zawieszenia prawa rzeczowego;
- treść i opis prawa rzeczowego;
- termin ważności prawa rzeczowego;
- opis obiektu, prawa podlegające rejestracji państwowej ( informacje o budynkach, wiatach, ich częściach, obiektach w budowie, nazwa, ogólna i mieszkalna powierzchnia, powierzchnia gruntu ( w razie posiadania takiej informacji), materiały ścian itp.) tworzone w wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji echnicznej takigo obiektu;
- wartość obiektu , prawa podlegające rejestracji określane wg stanu na dzień przeprowadzenia inwentaryzacji takiego obiektu;
- szczególne informacje od rejestratora Biura Inwentaryzacji Technicznej ( informacje o zajęciu, zastawie podatkowym, samowoli budowlanej itp);
- termin ważności wyciągu z Rejestru praw;
- nazwisko, imię, imię ojca i podpis rejestratora Biura;
- nazwisko, imię, imię ojca i podpis kierownika Biura lub upoważnionej przez niego osoby.
Zaznaczony wyciąg wydawany jest na odpowiednim formularzu wraz z pieczątką Biura Inwenatryzacji Technicznej.
Wyciąg ma zawierać aktualną informację o obiekcie majątku nieruchomego, a opis obiektu tworzony jest wg danych inwentaryzacji technicznej tego obiektu w pkt. 7.6 Rozporządzenia przewidziano, że wydanie wyciągu z Rejestru praw poprzedzone jest przeprowadzeniem technicznej inwentaryzacji obiektu, do którego prawa podlegają rejestracji państwowej, poza wydaniem wyciągu z Rejestru praw w razie odrzucenia praw własności, bądź innego prawa do majątku nieruchomego.
Przy czym, zgodnie z zasadami Rozporządzenia, inwentaryzacja techniczna obiektu, prawa którego podlegają rejestracji państwowej przeprowadzana jest przez to Biuro Inwentaryzacji Technicznej które prowadzi działalność na obszarze, gdzie znajduje się taki obiekt.
W przypadku, gdy w wyniku przeprowadzenia inwentaryzacji technicznej obiektu, którego prawa podlegają rejestracji państwowej zmieniają się dane o obiekcie lub jego części, rejestrator biura dokonuje zapisu o takim obiekcie.
Dostęp do wyciągu z Rejestru Praw
Zgodnie z ust.3 art. 11 Ustawy Ukrainy " O informacji" każdemu zabezpiecza się dostęp do informacji dotyczącej osoby, poza przypadkami przewidzianymi prawem.
Przy czym, w ust.2 art.21 w/w Ustawy przewidziano, że informacja o osobie fizycznej, a także informacja z ograniczonym dostępem dla osób fizycznych lub prawnych, nie dotyczy podmiotów posiadających pełnomocnictwa.
Informacja poufna może być udostępniona na życzenie ( po uzyskaniu zgody) przez odpowiednią osobę wg wskazanych przez nią zasad zgodnie z przewidzianymi warunkami, a także w przypadkach uznania jej prawem za poufną.
Stosunki związane z prawną procedurą poufności informacji regulowane są prawem.
W ppkt.7.1.1 pkt.7.1 Rozporządzenia przewidziano, że prawo do otrzymania wyciągu z Rejestru praw posiadają:
- właściciel (właściciele) obiektu , prawa do którego podlegają rejestracji państwowej lub upoważniona przez nich osoba;
- użytkownik prawny majątku nieruchomego lub upoważniona przez niego osoba;
- spadkobierca (następca prawny - dla osób prawnych) lub upoważnione przez nich osoby.
Osoba, zainteresowana otrzymaniem wyciągu z Rejestru praw składa do Biura wniosek wg wzoru określonego w załączniku Nr 13 do Rozporządzenia.
Rozporządzenie przewiduje, że w czasie składania wniosku o wydanie wyciągu z Rejestru praw osoba fizyczna powinna przedstawić paszport lub inny dokument uniemożliwiający powstanie jakiekolwiek podejrzeń co do osoby, a w razie złożenia wniosku przez przedstawiciela osoby prawnej czy fizycznej - paszport lub inny dokument uniemożliwiający powstanie jakichkolwiek podejrzeń co do tej osoby i dokument potwierdzający jej uprawnienia do podejmowania działań w imieniu takich osób.
W przypadku przewidzianym prawem przedstawiciel zagranicznej osoby przedstawia dokumenty zalegalizowane wg zasad przewidzianych prawem.
W przypadku, gdy wyciąg pobierany jest do sporządzenia spadku, to wydawany jest spadkobiercom na podstawie pisemnego wniosku notariusza.
Opłaty za wydanie wyciągu z Rejestru praw.
Za wydanie wyciągu z rejestru praw pobierana jest opłata określona przez Ministerstwo Sprawiedliwości Ukrainy ( pkt. 9.2 Rozporządzenia - 72 hrywien 25 kopiejek)
Poza w/w opłatą, zainteresowana osoba pokrywa koszty związane z przeprowadzeniem inwentaryzacji poprzedzającej wydanie wyciągu z Rejestru praw ( wysokość opłaty określa organ władzy wykonawczej).
Podstawy odmowy wydania wyciągu określa pkt. 7.11 Rozporządzenia. Do nich zalicza się brak u wnioskodawcy prawa do otrzymania tych informacji z rejestru zawartych we wniosku i niezłożenie przez wnioskodawcę dokumentu potwierdzającego wniesienie opłat.
Wyciąg wydawany (lub odmowa) jest w terminie 14 dni roboczych od dnia przyjęcia wniosku.
Należy podkreślić, że rejestracja praw własności wg zasad przewidzianych w Rozporządzeniu wchodzi w życie z dniem 01.01.2012 roku.
Od nowego roku wprowadzany jest system rejestracji państwowej praw rzeczowych zgodnie z Ustawą Ukrainy "O wniesieniu zmian do Ustawy Ukrainy " O państwowej rejestracji praw rzeczowych do majątku nieruchomego i ich ograniczeń" oraz innych aktów prawnych Ukrainy".
Zasady wydawania wyciągów z Rejestru państwowego praw rzeczowych do majątku nieruchomego wchodzi w życie z dniem 01.01.2012, Postanowienie Gabinetu Ministrów Ukrainy Nr 703, z dnia 22.06.2011.
Ministerstwo Sprawiedliwości Ukrainy
O.W.Małomuż
![]() |
![]() |