20-03-2022
.....................................

Pomoc prawna

dla obywateli Ukrainy oraz...


14-03-2022
.....................................

Nowy początek

Nowa siedziba nowe otwarcie


04-06-2019
.....................................

Bank nie wypłaci gotówki

bez dokumentów potwierdzających...


30-05-2019
.....................................

Spółki z o.o. na Ukrainie

Od 17 czerwca 2018 roku obowiązuje...


15-05-2019
.....................................

Nowa siedziba

Szanowni Państwo Uprzejmie...


21-02-2019
.....................................

Zmiana strony w zobowiązaniu

nie zmienia zasad obliczania i biegu...




Aktualności




Login
Hasło

Przypomnij hasło | Rejestracja



Rejestracja banku na Ukrainie cz.2 (16-06-2011)


art. 16. Statut banku

Statut banku składa się z uwzględnieniem przepisów niniejszej Ustawy, Ustawy Ukrainy „O spółkach gospodarczych” (1576-12) oraz innych przepisów Ukrainy.

Statut banku obowiązkowo powinien zawierać następujące informacje:

1) nazwę banku;

2) jego siedzibę;

3) formę organizacyjno– prawną;

4) rodzaje działalności, które zamierza prowadzić;

5) wysokość i zasady tworzenia kapitału statutowego banku, rodzaje akcji banku, ich wartość nominalną, formy wypuszczenia akcji (dokumentalna lub bez dokumentalna), ilość akcji zakupionych przez akcjonariuszy;

6) strukturę zarządu banku, organy zarządu banku, ich kompetencje oraz zasady podejmowania uchwał;

7) zasady reorganizacji oraz likwidacji banku, zgodnie z Tytułem 5 oraz 16 niniejszej Ustawy;

8) zasady wnoszenia zmian i uzupełnień do statutu banku;

9) wysokość oraz zasady tworzenia rezerw oraz innych ogólnych funduszy banku;

10) zasady podziału zysku oraz pokrywania strat;

11) regulamin kontroli audytorskiej banku;

12) regulamin działalności  organów wewnętrznego audytu banku.

Uchwały o wnoszeniu zmian do statutu banku wchodzą w życie z chwilą rejestracji tych zmian przez Narodowy Bank Ukrainy.

 

Rejestracja zmian do statutu banku odbywa się w trybie określonym przez Narodowy Bank Ukrainy.

 

TYTUŁ 3. PAŃSTWOWA REJESTRACJA ORAZ LICENCJONOWANIE BANKÓW

art. 17. Państwowa rejestracja banków

Państwowa rejestracja banków prowadzona jest przez Narodowy Bank Ukrainy zgodnie z wymogami niniejszej Ustawy oraz aktów normatywno– prawnych Narodowego Banku Ukrainy.

Upoważnione przez założycieli banku osoby składają do Narodowego Banku Ukrainy w celu dokonania państwowej rejestracji następujące dokumenty:

1) wniosek o rejestrację banku;

2) umowę założycielską (poza bankiem państwowym);

3) statut banku;

4) uchwałę o utworzeniu banku (protokół założycielskiego walnego zgromadzenia) lub Postanowienie Gabinetu Ministrów Ukrainy o utworzeniu państwowego banku;

5) biznesplan określający rodzaje działalności, które bank planuje prowadzić na najbliższy rok oraz strategię działalności banku na najbliższe trzy lata zgodnie z wymogami określonymi przez Narodowy Bank Ukrainy;

6) informację o stanie finansowym uczestników posiadających istotny udział w banku. W przypadku, gdy założycielem banku jest osoba prawna przekazuje się informację o członkach rady dyrektorów i osób posiadających istotny udział w tej osobie prawnej;

7) sprawozdawczość księgową i finansową za ostatnie 4 okresy sprawozdawcze (kwartały)– dla uczestników– osób prawnych posiadających istotny udział w banku, zaświadczenie z Państwowej Administracji Podatkowej Ukrainy o dochodach za ostatni okres sprawozdawczy (rok)– dla uczestników– osób fizycznych posiadających istotny udział w banku;

8) informacje o ilościowym składzie rady nadzorczej, zarządu (rady dyrektorów), komisji rewizyjnej;

9) kopię dokumentu płatniczego o wniesieniu opłaty za rejestrację banku określoną przez Narodowy Bank Ukrainy;

10) notarialnie potwierdzone kopie dokumentów założycielskich uczestników będących osobą prawną oraz posiadających istotny udział w banku;

11) kopię sprawozdania z przeprowadzenia prywatnego rozmieszczania akcji– dla banku, który tworzony jest w formie publicznej spółki akcyjnej;

(pkt. 11 ust. 2 art.17 w redakcji Ustawy Nr 1617-VI (1617-17), z dnia 24.07.2009)

12) informacje o przydatności zawodowej i renomie biznesowej przewodniczącego oraz członków zarządu (rady dyrektorów) i głównego księgowego banku.

Narodowy Bank Ukrainy w terminie tygodnia od dnia złożenia dokumentów w celu rejestracji państwowej banku otwiera czasowy rachunek w celu zgromadzenia kwot z podpisanych udziałów założycieli oraz innych uczestników banku.

Decyzję o państwowej rejestracji banku lub odmowy rejestracji państwowej banku podejmuje Narodowy Bank Ukrainy w terminie nie przekraczającym 3-ch miesięcy od momentu złożenia całego pakietu dokumentów wymienionych w niniejszym artykule.

Narodowy Bank Ukrainy może żądać od wnioskodawcy uzupełnienia braków w złożonych dokumentach.

Rejestracja banków odbywa się poprzez wniesienie odpowiedniego zapisu do Państwowego Rejestru Banków po czym bank nabywa statusu osoby prawnej.

Narodowy Bank Ukrainy wydaje bankowi świadectwo jego rejestracji państwowej wg określonego przez niego wzoru.

art. 18. Podstawy odmowy państwowej rejestracji

Narodowy Bank Ukrainy może odmówić rejestracji państwowej banku, w przypadku, gdy:

1) naruszono zasady tworzenia banku;

2) dokumenty założycielskie banku nie odpowiadają prawu Ukrainy;

3) złożono niepełny pakiet dokumentów wymaganych dla rejestracji państwowej banku lub dokumenty te nie odpowiadają wymogom niniejszej Ustawy, bądź aktów normatywno– prawnych Narodowego Banku Ukrainy;

4) w Narodowym Banku Ukrainy znajdują się dowody potwierdzające brak nienagannej renomy biznesowej, brak zadowalającego stanu finansowego przynajmniej jednego z założycieli posiadających istotny udział w banku;

5) przydatność zawodowa oraz renoma biznesowa prezesa organu wykonawczego i głównego księgowego banku, a także członków organu wykonawczego banku nie odpowiadają wymogom Narodowego Banku Ukrainy.

O braku kompletu złożonego pakietu dokumentów i/lub o braku zawodowej przydatności oraz renomy biznesowej prezesa zarządu (rady dyrektorów) oraz głównego księgowego, Narodowy Bank Ukrainy zobowiązany jest do powiadomienia upoważnionych osób banku w terminie nie przekraczającym miesiąca od dnia złożenia dokumentów.

O odmowie rejestracji banku Narodowy Bank Ukrainy podejmuje uzasadnioną decyzję. Poświadczona przez Narodowy Bank Ukrainy kopia decyzji odmawiającej rejestracji banku przesyłana jest upoważnionej osobie banku listem poleconym lub wręczana jest za potwierdzeniem odbioru.

Odmowa państwowej rejestracji banku nie może być dokonana z innych podstaw, poza określonymi w niniejszym artykule.

art. 19. Licencja bankowa

Bank posiada prawo prowadzenia działalności bankowej wyłącznie po uzyskaniu licencji bankowej.

Bez uzyskania licencji bankowej nie zezwala się na jednoczesne prowadzenie działalności związanej z pozyskiwaniem wkładów oraz innych środków, podlegających zwrotowi i udzielania kredytów, a także prowadzenia rachunków.

Osoby winne prowadzenia działalności bankowej bez licencji bankowej ponoszą odpowiedzialność karną, cywilną, bądź administracyjną przewidziana prawem Ukrainy.

Licencja bankowa nadawana jest przez Narodowy Bank Ukrainy na podstawie prośby banku w przypadku posiadania dokumentów potwierdzających:

-posiadanie spłaconego i zarejestrowanego podpisanego kapitału banku w wysokości określonej w niniejszej Ustawie;

-zabezpieczenia banku w należyty sprzęt, technikę komputerową, zabezpieczenia programowe (oprogramowanie zabezpieczające), pomieszczenia zgodnie z wymogami Narodowego Banku Ukrainy;

-istnienie minimum 3-ch osób, wyznaczonych na członków zarządu (rady dyrektorów) banku, posiadających odpowiednie wykształcenie i doświadczenie niezbędne do zarządzania bankiem;

Narodowy Bank Ukrainy może odmówić nadania licencji, w przypadku, gdy zaznaczone w niniejszym art. warunki nie zostały wykonane przez bank w terminie roku od dnia rejestracji państwowej banku.

W takim przypadku rejestracja państwowa banku podlega skasowaniu (unieważnieniu) a bank likwidacji.

Decyzję o nadaniu lub odmowie nadania licencji podejmuje Narodowy Bank Ukrainy w terminie miesiąca od dnia otrzymania pełnego pakietu dokumentów zaznaczonych w niniejszym art.

W przypadku reorganizacji banku w wyniku procedury czasowej administracji decyzję o nadaniu licencji bankowej podejmuje Narodowy Bank Ukrainy w terminie 3-ch dni od dnia otrzymania pełnego pakietu dokumentów zaznaczonych w niniejszym art.

Licencja bankowa nie może być przekazywana osobom trzecim.

 



Powrót Wszystkie Aktualności