Sankcje karne związane z rekompensatą towarów, usług, robót podlegają VAT
Pismo Państwowej Administracji Podatkowej Ukrainy
Nr 6727/7/15-3417-26, z dnia 19.11.2011
Zgodnie z pkt. 188.1 Kodeksu Podatkowego Ukrainy podstawę opodatkowania operacji związanych z dostawą towarów (usług) określa się w oparciu o ich umowną (kontraktową) wartość, lecz nie niżej od zwyczajnej ceny określonej zgodnie z art. 39 KPU, z uwzględnieniem powszechnych podatków i opłat (poza podatkiem VAT i akcyzy od spirytusu etylowego wykorzystywanego przez producentów - podmioty gospodarowania do produkcji lekarstw, komponentów krwi i wytworzonych z nich preparatów, poza balsamami i eliksirami )
Do składników wartości umownej (kontraktowej) zalicza się dowolne koszty, wartość aktywów materialnych i niematerialnych przekazywanych płatnikowi podatków bezpośrednio przez kupującego lub w dowolną osobę trzecią w związku z rekompensatą wartości towarów (usług).
tj. środki uzyskane w formie kary za wstrzymanie zapłaty lub dostawę towarów (usług) itp. należy uważać jako rekompensatę wartości towarów (usług) , którą włącza się do podstawy opodatkowania VAT.
W pkt. 201.1. KPU przewidziano, że płatnik podatków zobowiązany jest do przekazania kupującemu (otrzymującemu) na jego żądanie specyfikację podatkową podpisaną przez upoważnioną przez płatnika osobę wraz z pieczątką.
Mając na uwadze jak wyżej, płatnik podatków wypisuje specyfikację podatkową, a następnie kwotę kary za wstrzymanie zapłaty lub dostawę towarów (usług) wypisuje jako korektę - rozliczenie do specyfikacji podatkowej o wartość zwiększenia wartości dostaw towarów (usług).
W praktyce należy zwrócić uwagę, aby w chwili zawierania umów gospodarczych przewidzieć odpowiedzialność za niewykonanie lub nieterminowe wykonanie zobowiązań umownych tzw. sankcji gospodarczych. Zapisy o sankcjach karnych pozwolą uniknąć w przyszłości sporów z urzędem podatkowym oraz dadzą możliwość wskazania przeznaczenia płatności.
![]() |
![]() |