Wewnętrzny regulamin pracy
Brak Regulaminu wewnętrznego pracy jest naruszeniem przepisów prawa pracy i przewiduje odpowiedzialność administracyjną dla osób funkcyjnych.
Główny Inspektor Państwowy ds. przestrzegania prawa pracy wyjaśnia, że zasady Regulaminu pracy regulują nie tylko godziny pracy w firmie.
W art. 142 Kodeksu Ustaw o Pracy przewidziano, że Regulamin w przedsiębiorstwach, instytucjach, organizacjach określa zasady pracy zatwierdzane przez zespół pracowniczy na wniosek właściciela lub upoważniony przez niego organ oraz organizację związków zawodowych (przedstawiciela związku zawodowego) na podstawie wzorcowych zasad.
Regulamin pracy sporządzany jest w formie pisemnej oraz uważa się go za dokument uzupełniający organizację zarządzania przedsiębiorstwem.
W art. 29 Kodeksu Ustaw o pracy przewidziano obowiązek zapoznania pracownika przez właściciela lub upoważniony przez niego organ z Regulaminem przed podjęciem przez niego pracy.
Brak Regulaminu jest naruszeniem prawa pracy i przewiduje zastosowanie odpowiedzialności administracyjnej wobec osób funkcyjnych przedsiębiorstw niezależnie od ich formy własności i ilości pracowników.
Kodeks Wykroczeń Administracyjnych w art. 41 zawiera zapis o zastosowaniu grzywny w wysokości od 30 do 100 minimum nieopodatkowanego dochodu.
Oznacza to, że każda firma zobowiązana jest do sporządzenia własnego Regulaminu pracy i jego przestrzegania przez wszystkich pracowników.