20-03-2022
.....................................

Pomoc prawna

dla obywateli Ukrainy oraz...


14-03-2022
.....................................

Nowy początek

Nowa siedziba nowe otwarcie


04-06-2019
.....................................

Bank nie wypłaci gotówki

bez dokumentów potwierdzających...


30-05-2019
.....................................

Spółki z o.o. na Ukrainie

Od 17 czerwca 2018 roku obowiązuje...


15-05-2019
.....................................

Nowa siedziba

Szanowni Państwo Uprzejmie...


21-02-2019
.....................................

Zmiana strony w zobowiązaniu

nie zmienia zasad obliczania i biegu...




Aktualności




Login
Hasło

Przypomnij hasło | Rejestracja



Wyjaśnienie dotyczące opodatkowania dodatkowych wkładów do funduszu statutowego (06-09-2009)


Wyjaśnienie dotyczące opodatkowania dodatkowych wkładów do funduszu statutowego

Zasady tworzenia funduszu statutowego spółki gospodarczej (w danym przypadku – spółki z ograniczoną odpowiedzialności) w szczególności wniesienie dodatkowych wkładów regulowane są w Kodeksie Cywilnym Ukrainy ( art. 144, 145), Kodeksie Gospodarczym Ukrainy (art. 87) , Ustawie Ukrainy „O spółkach gospodarczych” ( art. 7,16,59), Ustawie Ukrainy „O państwowej rejestracji osób prawnych i fizycznych – przedsiębiorców” (art.29). 

Sprawy dotyczące opodatkowania i ewidencji podatkowej wkładów do funduszu statutowego określają regulacje Ustawy Ukrainy „ O opodatkowaniu dochodu przedsiębiorstw” .

Zgodnie z ppkt. 2.1.1 pkt. 2.1 art. 2 Ustawy O opodatkowaniu  płatnikami podatków z grona rezydentów są podmioty działalności gospodarczej, przedsiębiorstwa budżetowe , społeczne i inne , instytucje i organizacje prowadzące działalność skierowaną na uzyskanie zysków zarówno na terytorium Ukrainy jak i poza jej granicami.

Mając na uwadze regulacje art. 3 Ustawy o opodatkowaniu przedmiotem opodatkowania jest zysk , który określa się poprzez zmniejszenie kwoty skorygowanego dochodu ogółem okresu sprawozdawczego określonego w oparciu o pkt. 4.3 niniejszej Ustawy o:

- wartość kosztów ogółem płatnika podatku określonych w art. 5 niniejszej Ustawy;

- wartość odliczeń amortyzacyjnych naliczonych zgodnie z art. 8 i 9 niniejszej Ustawy;

Dochodem ogółem zgodnie z ppkt. 4.1 art. 4 Ustawy O opodatkowaniu uważa się ogólną kwotę dochodu płatnika podatku ze wszystkich rodzajów działalności, otrzymanego ( naliczonego) w przeciągu okresu sprawozdawczego w formie pieniężnej, materialnej lub niematerialnej zarówno na terytorium Ukrainy, szlifie kontynentalnym , wyłącznej ( morskiej) strefy ekonomicznej, jak i poza jej granicami.

W oparciu o ppkt. 4.1.6 art. 4 Ustawy o opodatkowaniu, dochód ogółem zawiera w szczególności dochody z innych źródeł , w tym również , lecz nie wyłącznie w formie bezzwrotnej pomocy finansowej uzyskanej przez płatnika podatku w okresie sprawozdawczym, wartość towarów (prac, usług) bezpłatnie przekazanych płatnikowi podatku w okresie sprawozdawczym, poza ich przekazaniem organizacjom niedochodowym w oparciu o pkt. 7.11 art.7 niniejszej Ustawy i w granicach takich operacji między płatnikiem podatku i jego odrębnymi jednostkami, nie posiadającymi statusu osoby prawnej, poza przypadkami określonymi w ust. 4 art. 3 Ustawy Ukrainy „ O spisanie wartości niespłaconych wielkości gazu przyrodniczego”.

Bezzwrotna pomoc finansowa, w oparciu o ppkt. 1.22.1 art. 1 Ustawy O opodatkowaniu to:

- wartość środków przekazana płatnikowi podatku w oparciu o umowę darowizny, inne podobne umowy, które nie przewidują odpowiedniej rekompensaty , bądź zwrotu takich środków ( poza dotacją budżetową i subsydiami) lub bez zawierania takich umów;

- wartość beznadziejnej wierzytelności, pokryta kredytodawcy przez pożyczkobiorcę po jej spisaniu, w przypadku, gdy taka wierzytelność beznadziejna została wcześniej włączona do składników kosztów ogółem kredytodawcy;

- wartość wierzytelności płatnika podatku wobec inną osobą prawną lub fizyczną pozostająca do zapłaty po zakończeniu terminu dochodzenia roszczeń;

- podstawowa wartość kredytu lub depozytu przekazana płatnikowi podatku bez określenia terminów zwrotu takiej podstawowej kwoty poza kredytami udzielonymi po bezterminowe obligacje i depozyty do zapytania w placówkach bankowych, a także kwota % naliczonych od takiej podstawowej kwoty, lecz nie zapłaconych (spisanych);

- wartość % umownie naliczonych od kwoty zwrotnej pomocy finansowej pozostającej do zwrotu na koniec okresu sprawozdawczego, w wysokości obrotowej stawki Narodowego Banku Ukrainy naliczonej za każdy dzień faktycznie wykorzystanej takiej zwrotnej pomocy finansowej.

W ppkt. 4.2.5 pkt.4.2 art.4 Ustawy o opodatkowaniu przewidziano, że wartość środków lub wartość majątku wpływającego do płatnika podatku w formie bezpośrednich inwestycji lub re inwestycji w prawa korporacyjne , emitowane przez takiego płatnika podatku, w tym również środki pieniężne lub wkłady majątkowe na podstawie umów o wspólnej działalności na terytorium Ukrainy bez tworzenia osoby prawnej, nie zalicza się do składników dochodu ogółem płatnika podatku.

W oparciu o ppkt. 1.28.2 art. 1 Ustawy o opodatkowaniu, bezpośrednią inwestycją uważa się operację gospodarczą przewidująca wniesienie środków lub majątku do funduszu statutowego osoby prawnej w zamian za prawa korporacyjne emitowane przez taką osobę prawną.

Zgodnie z określeniem zawartym w pkt. 1.8 art.1 Ustawy O opodatkowaniu, za prawa korporacyjne uważa się prawo własności do funduszu statutowego ( kapitał) osoby prawnej lub jego część ( tzw.paj) w tym prawo do kierowania, uzyskania odpowiedniej części zysku takiej osoby prawnej, a także aktywów w przypadku jej likwidacji zgodnie z obowiązującym prawem, niezależnie od tego czy taka osoba prawna utworzona jest w formie spółki gospodarczej, przedsiębiorstwa, założonego z własności jednej osoby prawnej lub fizycznej lub też w innych formach organizacyjno – prawnych.

Mając na uwadze jak wyżej o ile bezzwrotna pomoc finansowa – to w szczególności kwota środków przekazanych płatnikowi podatku na podstawie umowy darowizny, innymi podobnymi umowami nie przewiduje odpowiedniej rekompensaty, bądź zwrotu takich środków ( poza dotacją budżetową, subsydiami) lub bez zawierania takich umów, wartość środków przekazanych do funduszu statutowego nie może być traktowane za bezzwrotną pomoc finansową.

Państwowa Administracja Podatkowa m.Kijowa



Powrót Wszystkie Aktualności