20-03-2022
.....................................

Pomoc prawna

dla obywateli Ukrainy oraz...


14-03-2022
.....................................

Nowy początek

Nowa siedziba nowe otwarcie


04-06-2019
.....................................

Bank nie wypłaci gotówki

bez dokumentów potwierdzających...


30-05-2019
.....................................

Spółki z o.o. na Ukrainie

Od 17 czerwca 2018 roku obowiązuje...


15-05-2019
.....................................

Nowa siedziba

Szanowni Państwo Uprzejmie...


21-02-2019
.....................................

Zmiana strony w zobowiązaniu

nie zmienia zasad obliczania i biegu...




Aktualności




Login
Hasło

Przypomnij hasło | Rejestracja



Za łapówki odpowiedzialność karna (06-09-2009)


 

Ustawa Ukrainy

O odpowiedzialności osób prawnych za nie przestrzeganie prawa w obszarze korupcji

Wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010

art.1 . Zakres  stosowania Ustawy

1. Niniejsza Ustawa zgodnie z Konwencją Organizacji Zrzeszonych Narodów przeciwko korupcji (995_c16), Konwencją Karną o walce z korupcją (994_101) oraz Ustawy Ukrainy „O zasadach zapobiegania i przeciwdziałaniu korupcji” (1506-17)  wprowadza odpowiedzialność osób prawnych za dokonanie przez ich upoważnione osoby naruszeń prawa czynności korupcyjne, a także określa zasady pociągnięcia ich do odpowiedzialności.

2. Zakres niniejszej Ustawy nie dotyczy osób prawnych prawa publicznego, które w całości utrzymywane są z kosztów państwowego, bądź miejscowych budżetów, a także organizacji międzynarodowych.

art.2. Odpowiedzialność osoby prawnej za korupcyjne naruszenie prawa

1.Osoba prawna ponosi odpowiedzialność przewidzianą w niniejszej Ustawie za dokonanie w jej imieniu i w jej interesach przez kierownika takiej osoby prawnej, jej założyciela, uczestnika, bądź inną upoważnioną osobę samodzielnie lub we współpracy dowolnego z przestępstw przewidzianych w art. 209, ust.1 lub 2 art. 235 -4, 235-5 , art. 364, 365, 368, 369 i 376 Kodeksu Karnego Ukrainy (2341-14).

Kodeks Karny Ukrainy, Nr 2341-III, z dnia 05.04.2001  wraz ze zmianami i uzupełnieniami na dzień 11.07.2009

art. 209. Legalizacja (pranie) dochodów uzyskanych w wyniku przestępstwa

1. Dokonanie operacji finansowej, bądź zawarcie umowy ze środków lub innym majątkiem uzyskanym w związku z dokonaniem wspólnie niebezpiecznego nieprawnego działania, które doprowadziły do legalizacji (prania) dochodów, a także dokonanie czynności skierowanych na ukrycie, bądź skrywanie nieprawnego pochodzenia takich środków lub innego majątku, bądź dysponowanie nimi, bądź wykorzystywanie środków, bądź innego majątku, uzyskanych w związku z dokonaniem wspólnie niebezpiecznego nieprawnego działania, które doprowadziło do legalizacji (prania) dochodów podlega karze pozbawienia wolności od lat 3 do lat 6 z pozbawieniem prawa do zajmowania określonych stanowisk lub zajmowania się określoną działalnością od lat 2 z konfiskatą środków lub innego majątku uzyskanych w wyniku przestępstwa oraz konfiskatą majątku.  

2. Działania przewidziane w ust. 1 niniejszego art. dokonane ponownie lub w zmowie przez grupę osób lub w wielkiej wysokości

 -podlegają karze pozbawienia wolności od lat 7 do 12 z pozbawieniem prawa do zajmowania określonych stanowisk lub zajmowania się określoną działalnością do lat 3 z konfiskatą środków lub innego majątku uzyskanych w wyniku przestępstwa oraz z konfiskatą majątku.

3. Działania przewidziane w ust.1 lub 2 niniejszego art. dokonane przez zorganizowana grupę lub w szczególnie wielkiej wysokości– podlegają karze pozbawienia wolności od lat 8 do 15 z pozbawieniem prawa do zajmowania określonych stanowisk lub zajmowania się określoną działalnością do lat 3 z konfiskatą środków lub innego majątku uzyskanych w wyniku przestępstwa oraz z konfiskatą majątku.

 Uwaga.1. Wspólnie niebezpiecznym nieprawnym działaniem, które doprowadziło do legalizacji (prania) dochodów, zgodnie z niniejszym art. są działania za które w Karnym Kodeksie Ukrainy przewidziano karę pozbawienia wolności od lat 3 i więcej (poza działaniami przewidzianymi w art. 207 i 212 Kodeksu Karnego Ukrainy) lub które uważa się za przestępstwo zgodnie z prawem karnym innego państwa i za takie same działania przewidziana jest odpowiedzialność w Kodeksie Karnym Ukrainy i w związku z dokonaniem którego  uzyskane są nieprawnie dochody.

2.Legalizacją (praniem) dochodów uzyskanych w wyniku przestępstwa uznaje się za dokonaną w wielkiej wysokości w przypadku, gdy przedmiotem przestępstwa są środki lub inny majątek na wartość przekraczającą 6 tysięcy nieopodatkowanych minimalnych dochodów obywateli.

3. Legalizację (pranie) dochodów uzyskanych w wyniku przestępstwa uważa się za dokonaną w szczególnie wielkim wymiarze w przypadku, gdy przedmiotem przestępstwa były środki lub inny majątek na kwotę przewyższającą 18 tys. nieopodatkowanych minimalnych dochodów obywateli.

(art. 209 w redakcji Ustawy Nr  430-IV (430-15), z dnia 16.01.2003 – wchodzi w życie z dniem 11.06.2003)

 Z dniem 1 stycznia 2010 Kodeks Karny uzupełnić o następującej treść:

Rozdział VII – A. Przestępstwa w sferze działalności służbowej osób prawnych prawa prywatnego i działalności zawodowej związanych ze świadczeniem usług publicznych

art. 235 -1. Nadużywanie pełnomocnictw (upoważnień)


1.Nadużywanie pełnomocnictw, tj. umyślne w celu uzyskania korzyści dla siebie lub innych osób, wykorzystanie przez osobę służbową osoby prawnej prawa prywatnego, niezależnie od formy organizacyjno– prawnej, własnych uprawnień w sprzeczności z interesami tej osoby oprawnej, w przypadku, gdy to wyrządziło istotną szkodę chronionym prawem prawom i interesom wybranych obywateli, osobom prawnym, interesom społecznym, bądź państwa– podlega karze w wysokości od 150 do 400 nieopodatkowanych minimalnych dochodów obywateli lub pracami próbnymi do roku lub aresztem do 6-ch miesięcy lub pozbawieniem wolności od lat 4 do lat 7 z pozbawieniem prawa do obejmowania określonych stanowisk, bądź zajmowania się określoną działalnością do lat 2.

2. Te same działania, w przypadku, gdy przyczyniły się do ciężkich skutków– podlegają karze od 400 do 900 nieopodatkowanych minimalnych dochodów obywateli lub aresztem do 6ciu miesięcy lub pozbawienia wolności od lat 4 do 7 z pozbawieniem prawa do zajmowania określonych stanowisk, bądź zajmowania określoną działalności do lat 3.

 

Uwaga.1. W art. 235 -1, 235-3, 235-5, 368 -1, 369 -1 niniejszego Kodeksu za nieprawną korzyść należy rozumieć środki pieniężne lub inny majątek, preferencje, ulgi, usługi o charakterze materialnym i niematerialnym, obiecane, proponowane, świadczone lub otrzymane bezpłatnie, bądź za cenę niższą od minimalnej rynkowej, bez prawnych do tego podstaw.


2.Istotną szkodą w art. 235 – 1, 235- 3 niniejszego Kodeksu, w przypadku, gdy ona polega na wyrządzeniu szkód materialnych, uważa się taką szkodę, która w 100 i więcej razy przewyższa nieopodatkowany minimalny dochód osoby fizycznej.


3. Ciężkim w skutkach w art. 235-1, 235 – 3 niniejszego Kodeksu w przypadku, gdy doprowadzą do wyrządzenia szkód materialnych, uważa się takie skutki, które 250 i więcej razy przewyższają nieopodatkowany minimalny dochód obywateli.

 

art.235 -2. Przekroczenie pełnomocnictw (uprawnień)

1. Przekroczenie pełnomocnictw, tj. umyślne dokonanie przez osobę służbową osoby prawnej prawa prywatnego działań, które jawnie wychodzą poza granice udzielonych pełnomocnictw, w przypadku, gdy wyrządziły istotną szkodę chronionym prawem prawom i interesom wybranych obywateli, osobom prawnym, interesom społecznym, bądź państwa– podlega karze robót próbnych do roku lub ograniczenia wolności do lat 3 lub pozbawienia wolności do lat 3 z pozbawieniem prawa do zajmowania określonego stanowiska, bądź zajmowania się określoną

działalnością do lat 3.

2. Te same działania, w przypadku, gdy skutkowały ciężkimi skutkami – podlegają karze ograniczenia wolności do lat 5 lub pozbawienia wolności od lat 4 do lat 7 z pozbawieniem prawa do zajmowania określonych stanowisk, bądź zajmowania się określoną działalnością do

lat 3.

 art. 235 – 3. Przekroczenie uprawnień przez osoby świadczące usługi publiczne

1. Wykorzystanie własnych uprawnień przez audytora, notariusza, eksperta, rzeczoznawcę, sędziego sądu polubownego lub inną osobę prowadzącą działalność zawodową związaną ze świadczeniem usług publicznych, a także przez niezależnego pośrednika, bądź członka arbitrażu pracowniczego podczas rozpoznania sporów zespołowych w sprzeczności z własnymi pełnomocnictwami w celu uzyskania korzyści dla siebie, bądź innych osób lub w celu wyrządzenia szkody chronionym prawem prawom i interesom wybranych osób fizycznych, prawnych, interesom społecznym, bądź państwu, w przypadku, gdy te działania wyrządziły istotną szkodę– podlega karze robót próbnych do lat 2 lub aresztu do 6-ciu miesięcy lub ograniczenia wolności do lat 3 z pozbawieniem prawa do zajmowania określonego stanowiska , bądź zajmowania się określoną działalnością do lat 3.

2.Te same działania dokonane wobec niepełnoletniej, bądź niezdolnej do czynności prawnej osoby, osoby w wieku podeszłym lub ponownie– podlegają karze ograniczenia wolności do lat 5 lub pozbawienia wolności od lat 3 do 5 z pozbawieniem prawa do zajmowania określonych stanowisk, bądź zajmowania się określoną działalnością do lat 3.

3. Działania przewidziane w ust. 1 lub 2 niniejszego art. , w przypadku, gdy przyniosły ciężkie skutki– podlegają karze pozbawienia wolności od lat 5 do 8 z pozbawieniem prawa do zajmowania określonych stanowisk, bądź zajmowania się określoną działalnością do lat 3 oraz z konfiskatą majątku lub bez.

art.235 – 4. Komercyjne podkupienie

1. Propozycja świadczenia lub przekazania osobie służbowej osoby prawnej prawa prywatnego korzyści za dokonanie czynności, bądź bezczynność z wykorzystaniem udzielonych mu uprawnień w interesie tego kto udziela, bądź przekazuje takie korzyści lub w interesie osób trzecich – podlega karze od 100 do 250 nieopodatkowanych minimalnych dochodów obywateli lub ograniczenia wolności do lat 2.

 

2. Te same działania dokonane ponownie lub w zmowie z grupą osób, bądź zorganizowaną grupą– podlegają karze od 350 do 700 nieopodatkowanych minimalnych dochodów obywateli lub ograniczenia wolności do lat 4 lub pozbawienia wolności do lat 4.

3. Otrzymanie przez osobę służbową osoby prawnej prawa prywatnego korzyści za dokonanie czynności lub bezczynność z wykorzystaniem udzielonych mu pełnomocnictw w interesie tego, który przekazuje lub świadczy takie korzyści lub w interesie osób trzecich– podlega karze od 500 do 1000 nieopodatkowanych dochodów obywateli lub ograniczenia wolności do lat 5 lub pozbawienia wolności do lat 3 z pozbawieniem prawa do zajmowania określonych stanowisk lub prowadzenia określonej działalności do lat 2.

4. Działania przewidziane w ust.3 niniejszego art. dokonane ponownie lub w zmowie z grupą osób lub połączone z żądaniem nieprawnej korzyści– podlega karze pozbawienia wolności od lat 3 do 7 z pozbawieniem prawa do zajmowania określonych stanowisk, bądź zajmowania się określoną działalnością do lat 3 i konfiskatą majątku.

5. Osobę, która proponowała, świadczyła lub przekazywała nieprawną korzyść zwalnia się od odpowiedzialności karnej, w przypadku, gdy wobec niej miało miejsce żądanie korzyści lub w przypadku, gdy po propozycji świadczenia, bądź przekazania nieprawnej korzyści dobrowolnie o tym poinformowała, co doprowadziło do wszczęcia sprawy karnej wobec niej przez organ posiadający zgodnie z prawem uprawnienia do wszczęcia sprawy karnej.

Uwaga.1. Za ponowne w art. 235 – 4 i 235-5 uważa się przestępstwo dokonane przez osobę która wcześniej dokonała dowolne z przestępstw przewidzianych w niniejszych art., a także w art.368 i 369 niniejszego Kodeksu.

2. Żądaniem zgodnie z ust. 4 art. 235 – 4 i 235 – 5 niniejszego Kodeksu uważa się żądanie świadczenia, przekazania korzyści z zagrożeniem dokonania czynności, bądź bezczynności z wykorzystaniem własnego stanowiska służbowego wobec osoby świadczącej, przekazującej korzyść lub umyślne stworzeniem przez osobę pełniącą zadania zarządcze w osobie prawnej prawa prywatnego warunków na podstawie których osoba zmuszona jest do świadczenia, przekazywania korzyści w celu zapobieżenia szkodliwym skutkom wobec własnych praw i prawnych interesów.

Uwaga: Osoby zainteresowane zakupem Ustawy w języku polskim mogą złożyć zamówienie na adres email: biuro@iei.org.pl lub info@iei.org.pl

 



Powrót Wszystkie Aktualności